preloader
Edit Content

Dar-ol-Mostafa as-Sonniyah Norway

er en norsk-muslimsk organisasjon som jobber for å gjøre islam mer tilgjengelig på norsk. Vi forstår at det er et økende behov for islamsk informasjon på norsk i dagens samfunn, spesielt i en tid der det er stadig flere norskfødte muslimer. Vi ønsker å bidra til å dempe den negative og stereotypiske fremstillingen som finnes av den vakre religionen islam i media og samfunnet ellers. Vårt mål er å gjøre islam mer forståelig ved å bruke ulike metoder, både tradisjonelle, moderne og populærkulturelle.

Islam er et fullstendig livssystem

  • Home
  • -
  • DarolMostafa
  • -
  • Islam er et fullstendig livssystem
Islam er et fullstendig livssystem

Artikkel om islam 

Islam er en av verdens to største religioner, og følgere av islam finnes over hele verden. Islam vokser stadig og det er flere og flere som tar vitnesbyrdet shahadah og velger å bli en del av det store felleskapet med trosfeller, bedre kjent som ommah. Islam er totalt monoteistisk som betyr at man tilber kun én Gud – Allah! Han er én, Han er evig, Han er allmektig, Han har alltid fantes og kommer alltid til å finnes. Islam er også den neststørste religionen i Norge, og er dermed en del av mangfoldet og pluralismen i landet.

Islam er «din» ikke «religion»

Det er vanlig å kalle islam, kristendommen, jødedommen, hinduismen, buddhismen og lignende for «religioner», men islam kaller ikke seg selv for «religion», men «din». Termen «religion» stammer fra den latinske termen «religio» som dateres helt tilbake til Antikkens Roma, 9.-4. århundre før år 0. I Marcus Ciceros verk (1. århundre før år 0) betyr termen «tradisjon og skikk» og hadde ingenting å gjøre med gudetro. Termen har hatt ulike betydninger gjennom tiden, og det er først under den europeiske renessansen og reformasjonen man begynner å bruke termen til å betegne det moderne konseptet «religion». Under opplysningstiden blir termens referanse enda mer lik dagens, og under det 18. århundre bruker sekulære ideologier, og vestlige sivilisasjoner og kolonimakter, termen til å betegne ikke-europeiske sivilisasjoner. De brukte termen under prosessen av å kategorisere deres kultur, tradisjoner og skikk som deres religiøse systemer! (Atalay, 2016) Islam er, i sin egenforståelse, ikke en religion, men «din». Din er et arabisk ord og betyr noe sånt som «et fullstendig leve system». Allah تعلى har brukt ordet «din» i forskjellige sammenhenger i den hellige Koranen. For eksempel i vers 61:9, 1:3, vers 12:76 og vers 39:3. Her betyr ordet «din» enten «et fullstendig system», «gjengjeld» eller «dom», «lov» eller «å adlyde totalt».

Islam og muslimer

Ordet al-Islam er arabisk og betyr «fred». De som følger islam kalles muslimer. Et interessant aspekt ved begge disse navnene er at begge er gitt fra Allah i Koranen, noe som er unikt og særegent ved islam. I motsetning til islam har navn på andre religioner og deres følgere blitt gitt som merkelapper til dem gjennom historien, av mennesker (Shaye, 1999; Whinston, 1737; Fitzgerald 2009). Allah تعلى har nevnt ordet «islam» flere steder i den Hellige Koranen, blant annet i følgende vers 2:208, 3:19, 3:85, 5:3, 6:125, 9:74, 39:22, 49:17, 61:7.

Ordet Islam i Koranen

I det tredje kapitlet, vers 19 sier Allah تعلى: اِنَّ الدِّیْنَ عِنْدَ اللّٰهِ الْاِسْلَامُ۫.

Tilnærmet lik oversettelse: Sannelig er kun islam «din» hos Allah.

Og Han sier i vers 3 av kapittel 5:

 اَلْیَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِیْنَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِیْ وَ رَضِیْتُ لَكُمُ الْاِسْلَامَ دِیْنًاؕ,

Tilnærmet lik oversettelse: «I dag har jeg gjort deres «din» fullkommen for dere og fullført min tjeneste over dere og likt islam som «din» for dere…».

Islam i hadis

Hans elskede sendebud ﷺ har sagt følgende om aspekter ved islam:

  1. Respektere eldre og være kjærlig mot de yngre 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏”‏ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا وَيُوَقِّرْ كَبِيرَنَا وَيَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ ‏”

Ibn-Abbas رضي الله عنه beretter at Allahs elskede sendebud ﷺ sa: “Den som ikke er nådefull mot våre yngre og (ikke) respekterer våre eldre, (ikke) beordrer til godt og (ikke) forbyr det onde, er ikke av oss”.

(Jami-at-Tirmizi, kitab-os-sabr wal salat, hadis: 1921)

  • Islams lynne er kyskhet

لِكُلِّ دِينٍ خُلُقٌ وَخُلُقُ الإِسْلاَمِ الْحَيَاءُ

Alle «din» har et lynne, og islams lynne er kyskhet.

(Mowatta Imam Malik, kitab hosn-ol-kholoq, hadis: 1644)

  • Elske Allah og hans sendebud

عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَمَنْ أَحَبَّ عَبْدًا لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ، وَمَنْ يَكْرَهُ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ، كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُلْقَى فِي النَّارِ ‏”‏‏.

Sayyidona Anas رضي الله عنه beretter at Allahs elskede sendebud ﷺ sa:

Den som har innehar tre ting (kvaliteter), vil smake sødmen av imaan (lit til Allah):

  • Den som elsker Allah تعلى og Hans elskede sendebud ﷺ mer enn alt annet,
  • Og hvis vedkommende elsker noen, gjør vedkommende det kun for Allah (sin skyld),
  • Og hater det å returnere til fornektelse (kofr), slik som vedkommende hater det å bli kastet i flammer.

(Sahihol-Bokhari, kitab-ol-imaan, hadis: 16)

  • Gi slipp på det som er unødvendig

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيهِ ‏”‏

Sayyidona Abo-Hurairah رضي الله عنه beretter at Allahs elskede sendebud ﷺ sa: ” Det er av islams skjønnhet at man gir slipp på det som er unødvendig”.

(Jami-at-Tirmizi, kitab-oz-zohd, hadis: 2317)

Ordet muslim

Ordet muslim betyr ordrett «å underkaste seg». Den som er muslim underkaster seg Allah تعلى sin vilje og faktisk også viljen til Hans elskede sendebud profeten Mohammad ﷺ. Allah تعلى sier i den hellige Koranen:

 هُوَ اجْتَبٰىكُمْ وَ مَا جَعَلَ عَلَیْكُمْ فِی الدِّیْنِ مِنْ حَرَجٍؕ-مِلَّةَ اَبِیْكُمْ اِبْرٰهِیْمَؕ-هُوَ سَمّٰىكُمُ الْمُسْلِمِیْنَ ﳔ مِنْ قَبْلُ وَ فِیْ هٰذَا لِیَكُوْنَ الرَّسُوْلُ شَهِیْدًا عَلَیْكُمْ وَ تَكُوْنُوْا شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ ۚۖ-

Tilnærmet lik oversettelse:

Han likte (valgte) dere og la ikke noen hardhet i «dinen» for dere, «dinen» til deres far, Ibrahim. Han (Allah) ga dere navnet muslimer i de forrige (bøkene) og i denne (Koranen), slik at sendebudet blir deres (vokter og) vitne, og at dere skal vitne for andre folk.

(Sorah al-hajj (22), vers 78)

یَمُنُّوْنَ عَلَیْكَ اَنْ اَسْلَمُوْاؕ-قُلْ لَّا تَمُنُّوْا عَلَیَّ اِسْلَامَكُمْۚ-بَلِ اللّٰهُ یَمُنُّ عَلَیْكُمْ اَنْ هَدٰىكُمْ لِلْاِیْمَانِ اِنْ كُنْتُمْ صٰدِقِیْنَ

(17)

Tilnærmet lik oversettelse:

(O elskede) de skryter av det som en tjeneste ovenfor deg at de har omfavnet islam. Si du, «Ikke anse det som en tjeneste ovenfor meg at dere har omfavnet islam; faktisk, har Allah gjort en tjeneste ovenfor dere, at Han veiledet dere til troen (islam); hvis dere er sannferdige.

(Sorah al-hojorat (49), vers 17)

Hva innebærer det å være en muslim?

Koranen forteller flere steder hva det innebærer å være en muslim. Det blir blant annet sagt

یٰۤاَیُّهَا الَّذِیْنَ اٰمَنُوْۤا اَطِیْعُوا اللّٰهَ وَ اَطِیْعُوا الرَّسُوْلَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْكُمْۚ

Tilnærmet lik oversettelse:

O dere som tror! Adlyd Allah og adlyd sendebudet og de med styremakt blant dere

(Sorah an-nisa (4), vers 59)

مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا

Tilnærmet lik oversettelse:

Den som adlød sendebudet har sannelig adlydt Allah: og den som vender ansiktet sitt vekk, da har ikke vi sendt deg for å redde dem.

(Sorah an-nisa (4), vers 80)

Det er tydelig at det å være muslim (den som underkaster seg Allahs vilje) innebærer å adlyde Allah تعلى og Hans elskede sendebud ﷺ.

Hadis om hva det innebærer å være en muslim

Allahs elskede sendebud ﷺ har sagt følgende om hva det innebærer å være muslim:

Sayyidona Irbad-bin-Sariyah رضي الله عنه sa at Allahs elskede sendebud ﷺ preket til oss og prekenen rørte oss. På slutten av den prekenen sa han ﷺ følgende:

فَإِنَّمَا الْمُؤْمِنُ كَالْجَمَلِ الأَنِفِ حَيْثُمَا قِيدَ انْقَادَ

Altså at: “Sannelig er den troende (muslimen) lik en kamel med nesering; den drar hvor enn den ledes (altså følger den elskede profeten Mohammad ﷺ, de rettledede kalifene, og rettskafne islamske ledere fullhjertet).

(Sonan-ibn-Majah, kitab-ol-moqaddamah, hadis: 43)

Negativ og feil fremstilling av islam i Vesten

Forskning viser at islam er av de livssynene som har blitt mest mistolket i Vesten (Said, 1997, s. 297), og islam fremstilles dessverre veldig negativt i populærkulturen og i vestlige medier (Andreassen, 2016, s. 146; Lewis et.al., 2009, s. 26; IMDI, 2009; Døving&Kraft, 2009, s. 26: Shaheen, 2008). Dette er veldig uheldig og synd. Det er et stort behov for å forstå islam riktig i vår tid, uten å ha på «fordomsbrillene».  

Det skal ikke mye til før en blir nødt til å innrømme sannhetene om at islam er «fred», islam er «nåde», islam er «glede», islam er «sannhet», islam er «komfort», islam er «ultimate veiledningen», islam er det beste for menneskeheten.

Kildeliste:

Andreassen, B. (2016). Religionsdidaktikk. Universitetsforlaget.

Atalay, S.L.. (2016). Religion as “An Invention of the Western World”: Construction of the Concept of Religion in Modern West. Insan & Toplum Dergisi, 6(2), 43. https://doi.org/10.12658/human.society.6.12.M0130

Døving, C.A.& Kraft, S.E. (2013). Religion i pressen. Universitetsforlaget.

Fitzgerald, T. (2009). Who Invented Hinduism? Rethinking Religion in India. E. Bloch, M. Keppens, R. Hegde (Ed.), Rethinking Religion in India, The Colonial Construction of Hinduism içinde (s. 114-135). ABD, Kanada: Routledge

IMDI. (2009). Medieskapt islamfrykt og usynlig hverdagsliv. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. Innvandrere i norske medier: Medieskapt islamfrykt og usynlig hverdagsliv | IMDi

Lewis, J., Mason, P. & Morre, K. (2009). «Islamic Terrorism» and the repression of the political. Media, religion and conflict, 17-37.

Said, E. (1994). Orientalismen: Vestlige oppfatninger av orienten. Oslo. Cappelen.

Shaheen, J. (2008). Guilty. Hollywood’s verdict on Arabs after 9/11. Olive Branch Press.

Shaye J.D. Cohen. (1999). The Beginnings of Jewishness: Boundaries, Varieties, Uncertainties University of California Press. 105–106.

Whinston, William. (1737). The Genuine Works of Flavius Josephus the Jewish Historian.

Hold kontakten med DarolMostafa for flere interessante oppdateringer

Målet vårt er å tilgjengeliggjøre islam på norsk, hjelpe muslimer i Norge og skape et godt samfunn basert på kjærlighet, toleranse og kunnskap.

Vår visjon er å spre ekte islam og bidra til et rettferdig og medmenneskelig samfunn basert på profeten Mohammadﷺ sitt eksempel.

©2023, DarolMostafa. All Rights Reserved.